Marcel Loubens Barlangkutató Egyesület

Létrás-tetői természetismereti gyermektábor

2004. évi beszámoló

Gyerektábor - 2004.
Tizenegyedik alkalommal rendeztük meg a bükki Létrás-tetőn július első két hetében azt a természetismereti gyerektábort, mellyel mindannyiszor a természetjáráson alapuló természetismeretet tűztük ki célként, bár a másodlagos eredmények is fontosak számunkra: év közbeni természetvédelmi pályázatok születnek, utánpótlás nevelődik a barlangkutatás számára.

A gyermekek felszerelését az indulás napján autóval szállítjuk fel, majd autóbusszal és gyalog jutnak fel Diósgyőrből Létrás-tetőre. Itt ismerkedési játékokat követően kialakítjuk a tábort: sátrat verünk, előkészítjük a szelektív hulladék-gyűjtéshez szükséges zsákokat, komposztládát, és feliratokat, faleveleket gyűjtünk a komposzt-toalett használatához, és emlékeztetőt helyezünk ki a forrás és patak környékére a vízszennyezés megakadályozására. A Létrás-tetői kutatóháznál nincs áram, sem vízvezeték, félnomád körülmények vannak. A forrásról magunk hordjuk a vizet, az erdőből a fát, esténként gyertyákkal, karbidlámpákkal, elektromos lámpákkal világítunk. 10-15 sátrat, rossz idő esetén a kutatóház vendégszobájában fedett menedéket biztosítunk a gyerekek számára.

A túrákra reggel indulunk, melyekről többnyire 5-6 óra körül érkezünk vissza. Emiatt fontos a megfelelő turista felszerelés (magasszárú bakancs vagy cipő, hátizsák, esőkabát). Fokozatosan növeljük az útvonalak hosszát, közben több-kevesebb időt töltünk a felszíni és felszín alatti természeti értékek megismerésével.

Gyerektábor - 2004.
    Naponta ötször étkezünk. A táborhelyen este van alkalom főtt ételt fogyasztani, napközben a hátizsákokból falatozunk. Estig természetismereti és egyéb játékokkal telik az idő, majd a tábori kondérban melegített vízben, lavórokban fürdünk. A mosakodás végén minden este "kullancs-kukkancs" során távolítjuk el a fellelt élősködőket a táborozókból.

Megismerkedünk a gyógyteákkal, a barlangász csomókkal és nótákkal, hajnali vadlesre megyünk, s barlangokat járunk be. A nagyobbakhoz engedélyt, túravezetőt, s megfelelő felszerelést biztosítunk. A leghosszabb túra előtt pihenőnapot tarunk, amikor kézműves foglalkozásokon, elsősorban természetes anyagok felhasználásával készítünk használati és emléktárgyakat. A szombati záró napon kerül sor a komolyabb barlangtúrákra.

Ezen csak a táborozás során fizikailag és pszichikailag alkalmas gyerekek vehetnek részt. Este, ha az időjárás engedi, tábortűz mellett búcsúztatjuk a tábort.

I. Turnus: július 5. - július 11. Táborvezetők: F. Nagy Zsuzsanna, Tari Edit, Vincze Ferencné

II. Turnus: július 12. - július 18. Táborvezetők: Vincze Klára, Juhász Zsuzsa, Vincze Ferencné

Gyerektábor - 2004.
Bejárt, illetve érintett barlangok: Létrási-Vizes-barlang, Szepesi-Láner-barlangrendszer, Bolhási-víznyelő, Cubákos, Diabáz, Kecske-lyuk, Kőlyukak, Hillebrand, Udvarkői-szakadékbarlang, Forrás-völgyi-sziklaüregek, Jávorkúti-víznyelőbarlang, stb.

Megismert lágyszárú növények: Baracklevelű harangvirág, hegyi here, erdei szegfű, erdei deréce, szurokfű, télizöld meténg, acsalapu, kígyószisz, réti boglárka, turbánlilom, kaszanyűg bükköny, erdei nenyúljhozzám, nadragulya, réti margitvirág, legyezőfű, fekete nadálytő, varjúháj, stb.

Gyógynövények: mezei zsálya, borsmenta, mezei zsurló, orbáncfű, kakukkfű, cickafark, orvosi tisztesfű, lósóska, stb.

Gombák: rókagomba, galamb gomba, gyilkos galóca, párduc galóca, erdei csiperke, tapló gomba, szömörcsög, stb.

Rovarok: színjátszó lepke, róka lepke, ganajtúró, szarvasbogár, acsalapu-ormányos, bőrfutrinka, 14 cseppes füsskata, sárga gyűrűs álcsüngő lepke, stb.

Gyerektábor - 2004. Tábori induló

Mi vagyunk a turisták!
Szél, vagy eső meg nem árt,
Felvesszük a nadrágot,
És az esőkabátot.
Jöhet eső, víz vagy szél,